You speed up by slowing down.

Påskhelgen drar sig mot sin sista dag och helgen har bjudit på många härliga stunder med nära och kära, både dagliga och långväga mysiga återseenden och faktiskt lite sol. När jag är på hemmaplan botaniserar jag ofta i mammas tidnings- och bokhimmelrike och hittade en bok som verkligen satte igång mina små hjärnceller. Jag har ju tidigare pratat om att jag har svårt för att läsa ”självhjälpsböcker” men den här kunde man bläddra i och läsa lite här och där, det gillar jag. Den där så kallade lyckan i lagom uppnåeliga doser. 

You speed up by slowing down. Vi lever i effektivitetens samhälle och vi är själva dagligen med och skapar det. Så mycket som möjligt ska hinnas på så lite tid som möjligt. Passa på att svara på mail på vägen till jobbet, ringa när du ändå åker bil, vika tvätt eller stryka samtidigt som du ser på tv, ta med den där grejen till köket när du ändå ska dit och ta med en annan på vägen tillbaka för då är ju det gjort. Så bra! Tjoho, jag är så effektiv! (Den har jag hört mig själv säga många gånger). Men det är väl rätt bra kanske du tänker nu? Ja, i små perioder är det säkert bra men ser hela din dag ut såhär tenderar tiden att hela tiden krympa. Istället för att vara sådär effektiv som du ville vara från början blev du egentligen ineffektiv på vägen. Kan det vara så att ju mer effektiva vi försöker att vara, desto mer ineffektiva blir vi? Jag gillar att ha kontroll och veta vad som ska hända och vad jag ska göra, (gärna igår och tre år framåt). Det är ju egentligen inget fel med det men det kan nog vara så att den där effektiviteten vi tror vi har är ett eget substitut för kontroll. Har jag kontroll på situationen så tycker jag att jag är effektiv. Inte i alla fall, men i vissa fall kan det vara så. Många drömmer också om att få mer tid men vem är det egentligen som skapar livsstilen och tidsbristen?

Det är allmänt känt att vi är mer effektiva när vi är avslappnade. Vi tänker klart, är mer noggranna och gör färre misstag. Ändå vill vi göra så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Dessutom kräver ”samhället” och många jobb givetvis att man är så tidseffektiv som möjligt. Hur vet jag då när jag är avslappnad? Hur vet jag när och om jag är noggrann nog? Jag har inga raka besked men det är då rakt inte när du gör så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. För att veta när man är avslappnad behöver man träna på att låta kroppen och sinnet slappna av. Precis som du behöver träna för att få starka och snygga biceps.

När vi mår bra, är glada och saker och ting bara stämmer brukar vi säga att vi är i vårt ”esse”. Ordet  Esse kommer tydligen från latinets vara och borde ju då därför innebära att när vi bara är, är vi som allra bäst. I de stunderna tänker i alla fall inte jag på hur effektiv jag är. Allt flyter ju på, jag behöver inte tänka och jag behöver inte anstränga mig så mycket. Jag är lugn och vilar i situationen. Att vara i den sinnestämmningen handlar för mig om att göra saker jag tycker om, lugna som vilda. Situationer när jag är i mitt esse är olika från dina. Du behöver utforska dina egna esse-komponenter.

Så alltså, genom att göra så lite som möjligt går det bättre för oss. Att vara i sitt esse, vila, stanna upp, vara eftertänksam och kanske vara ensam lite då och då är nyttigt för att ta oss vidare. Jag vet inte i vilken utsträckning det stämmer men det är klart tänkvärt och det låter ju rätt gött eller vad säger ni?

You speed up by slowing down.

11 tankar på “You speed up by slowing down.

  1. Det här har jag också tänkt mycket på. Jag är otroligt effektiv på så vis att jag alltid gör massor av saker på vägen och i noga uttänkta scheman, precis som du beskriver. Samtidigt vet jag att det är otroligt ineffektivt, just därför att jag lägger så himla mycket tid på att fundera ut dessa led och steg och planer. Och sedan älta och förfina i skallen. När jag kunde ha gjort något annat! Och sedan bara GJORT de där dessutom ofta triviala vardagssakerna. Suck. Just nu övar jag på att göra en sak i taget, eftersom min steesscoach har gett mig det i läxa. Måste påminna mig själv hela tiden! Lära om.

    Tack för mycket bra text, för övrigt.

    • Jag är precis likadan! Allt för att effektivisera, fixa det ena och det andra på vägen, skriva listor osv och vips så gör jag allt på en gång och det blir pannkaka. Jag har också stående läxa i att göra en sak i taget och vara helt närvarande i det. Det krävs att tänka om men när det väl funkar är det så skönt! Vi kämpar på och tack! 🙂

  2. Vad glad jag är att du hittade till min blogg, så jag kunde hitta till din! Mycket interessant det där att vara i sitt esse och vad det egentligen betyder. Av någon anledning ses ju förmågan att kunna ha många bollar i luften som en bra egenskap, men konsten att stänga av och ”göra ingenting” ses som något mindre bra och något man borde ha dåligt samvete över. Nu ska jag ägna resten av dagen till att bara vara, det vill säga vara i mitt absoluta esse. =)

    • Precis! Visst är det spännande att det vi kanske egentligen behöver mest för att bli vårt bästa jag är det som ses som ”lathet”. Jag har aldrig tänkt på eller vetat att esse betyder vara utan mer tänkt att när man är i sitt esse klarar man av massvis med saker samtidigt. Det är ju en märklig grej vi själva skapat. Tack för tankarna och hoppas det var härligt att spendera dagen i ditt absoluta esse! Bra gjort 🙂

  3. Mycket bra text Loppan! Jag får jobba hela tiden på att inte vara alltför effektiv – för jag vill gärna multitaska hela tiden. Det går bra att göra det lite då och då, men när hela mitt liv blir på det sättet blir allting bara pannkaka. För mig hjälper det dock att strukturera upp min tid på ett sätt – att bestämma när jag ska jobba och när jag inte ska jobba. Om jag bestämmer att jag bara får jobba mellan 18 och 20 en kväll är det den tiden som gäller, innan och efter är det annat som gäller. Annars är risken att jag tänker att jag ska jobba hela kvällen och vips har ingenting blivit gjort. Jag ger mig själv bättre förutsättningar för att göra annat (slappna och och vila) om jag verkligen bestämmer när jag ska jobba, träna eller vad det nu handlar om. Likadant med alla listor jag brukar skriva: ofta får jag enbart skriva upp ett par saker som ska göras varje dag. Annars blir man ju aldrig färdig. Så har fem jobbrelaterade saker jag måste göra är det bäst att dela upp dem på två eller tre dagar – oavsett om jag egentligen hade tid att göra allt på samma dag eller inte. En sak i taget och här och nu. Förbannat svårt, men förbannat viktigt.

    • Mycket klokt Cilla! Det där med att bestämma tiden är bra. Då gör man det man ska för att det finns tidsbestämt. Smart sätt att lura hjärnan. Om du gör detta blir det belöning 🙂 Och det är viktigt att belöna de små framstegen! Jag gillar ju också listor och jag tycker det funkar bra ibland men jag kan också vara lite kluven i det här med effektiviteten. Ska jag behöva tänka på att inte vara så effektiv? Klart man måste öva för att få in ett nytt beteende så man hoppas ju att det kommer falla sig naturligt nån gång utan tidsregler och listor. Men just nu behövs det, det är en god hjälp på vägen!

      • Man får nog lura sig lite tidvis för att skapa nya förhållningssätt till sig själv. Med tiden blir ju även det nya rutin och ja, då går det lite mer av sig själv. För det där med belöningar är viktigt. Rätt sorts belöningar så klart, som gör att man växer framåt tänker jag. Kanske måste man tänka på att planera in att inte vara alltför effektiv tills det att man faktiskt inser vinsterna med det.

  4. Pingback: Fuck Fröken Duktig och alla henne systrar | En träningsblogg och lite till

  5. Pingback: Vårrus-pepp! | frokendrivkraft

  6. Pingback: Färdig PT lagom till jul | Om du var mina träningstajts – hade du varit svettig nu

  7. Pingback: Att ta hand om sig själv. | frokendrivkraft

Lämna en kommentar